• di. mei 7th, 2024

Persbericht ONK Grasbaanrace Joure 25 mei 2024

zijspancombinatie Detz - Portijk

MC Flying Boetoe uit Joure onderdeel van prominente Dutch Open Grass Track cyclus

Motorsportvereniging MC Flying Boetoe maakt dit jaar voor het eerst onderdeel uit van de prominente Dutch Open Grass Track cyclus. De eerste editie van het evenement dat bestaat o.a. uit special motoren en zijspannen is op 25 mei op de nutsbaan in Joure. ,,Dit moet het grasbaanracen in Joure nieuw leven inblazen en net als vroeger weer zorgen voor een vol huis.”

Heel even zag het ernaar uit dat het grasbaanracen in Joure zou verdwijnen en gingen er binnen de MC Flying Boetoe zelfs stemmen op om de plek op de nutsbaan af te staan. Alleen, zo werd geconcludeerd binnen de vereniging, dan zou het moeilijk worden om erna eventueel weer op de nutsbaan terecht te kunnen komen. ,,Grasbaanracen hoort bij Joure en met de Dutch Open Grass Track willen we die traditie voortzetten. We hopen dit drie jaar te kunnen doen en daarmee weer voet aan wal te krijgen binnen de grasbaanwereld”, zegt Harry de Wolff, samen met Jan Agema en Jetze Valkema oprichter van de MC Flying Boetoe in december 1973.

De aansluiting bij de Dutch Open Grass Track kreeg de vereniging die haar onderkomen heeft langs de snelweg aan de Polderboskdyk bij toeval in de schoot geworpen. Aanvankelijk zou de cyclus plaatsvinden in: Vries, Uithuizen, Eenrum, Noordwolde en Staphorst. Maar nadat Uithuizen internationaal ging organiseren, zag de Flying Boetoe dit als de kans om weer een aansprekend evenement voor publiek te kunnen neerzetten en de traditie van het grasbaanracen toch in ere te kunnen houden.

Hoewel er de laatste jaren ook grasbaanwedstrijden waren op de nutsbaan, daalde het evenement in aanzien en qua publieke belangstelling. ,,Dat betrof jeugd- en juniorwedstrijden. Dat bleek geen succes en deed de inzet van de talloze vrijwilligers geen eer aan. Om die reden wilden we stoppen, maar dan kom je er niet meer tussen op de nutsbaan”, zegt voormalig bestuurslid Edy Put van de MC Flying Boetoe.

Meer deelnemers

De komst van de Dutch Open Grass Track betekent ook dat er meer (wereld) toppers (Hummel, Meyerink, Detz) naar Joure komen. Waar er de laatste jaren met moeite rijders per klasse konden worden aangetrokken, staan er nu bij de specials, de zijspannen en de Short Track klassen 250cc en 500cc de 12 topcoureurs aan de start. Daarbij ook twee Jousters: debutant op dit nivo Allert de Vries (250cc) en twaalfvoudig Nederlands en tweevoudig Europees kampioen Wybe Valkema (500cc).

De Wolff: ,,Aan de Dutch Open Grass Track doen toppers mee uit binnen- en buitenland. Dat maakt het voor publiek ook weer interessant om te komen. We verwachten daardoor rond de 2000 toeschouwers. Zij krijgen 33 wedstrijden te zien, terwijl in de ochtend de trainingen worden verreden.”

Wel wordt er vanaf dit jaar weer entree geld gevraagd, waarbij voor iedereen tot 18 jaar de toegang gratis is en die vanaf 18 jaar 15 euro betreft. Ondanks de toegangsprijs denkt De Wolff, die in 2004 na 30 jaar aftrad als voorzitter, dat het een aansprekend evenement is waar mensen graag op afkomen.

,,En wat recht doet aan de vele tijd die de ruim 80 vrijwilligers steken in het organiseren van grasbaanracen in Joure. De laatste jaren was de toegang gratis, maar was het deelnemersveld niet aansprekend genoeg. Dat zag je terug in de dalende bezoekersaantallen. We hoopten dat er meer publiek zou komen door de toegang gratis te maken, maar dat is niet gelukt”, zegt Jan Agema, die mede oprichter was (en maar liefst 51 jaar bestuurslid) van de MC Flying Boetoe.

Verbeterde baan

Naast de prominente race die naar Joure komt, is er voor de rijders zelf ook goed nieuws. In samenwerking met NUTJoure (eigenaar van de baan) is de nutsbaan na afloop van de Jouster Merke koersen geploegd, gefraisd en met een speciaal soort gras ingezaaid waardoor er een betere beworteling is ontstaan en daarmee zorgt voor een betere wedstrijdondergrond. Ook houdt de gemeente De Fryske Marren het gras kort door elke week één of twee keer te maaien. De motorsportvereniging zelf heeft hiervoor 5000 euro vrijgemaakt uit eigen middelen en blijft dat de komende jaren doen vanwege de Dutch Open Grass Track.

De Wolff: ,,Het is een technisch verhaal, maar het komt erop neer dat de baan langer goed blijft en het op orde maken ervan tussen de races ook beter kan, waardoor er op een kwalitatief goede baan gestreden kan worden. Dat was hiervoor helaas wel eens anders. Een betere baan zoals nu het geval is komt ten goede aan de deelnemers, die het publiek daarmee geweldig grasbaanracen kan voorschotelen. Terwijl het publiek zelf terecht kan in de paddock om tussen de motoren door te lopen, een praatje te maken of motorkaartjes te scoren. Daarnaast denken we nog na over side events. De MC Flying Boetoe is met grasbaanracen groot geworden en dat willen we graag zo houden. Dit wordt voor ons dan ook het evenement van het jaar.”

Voor meer informatie zie flyingboetoe.nl en dutchopengrasstrack.nl

Gerelateerd bericht

Translate »